لوحة الإعلانات

ياريت حد يفيدنى علشان انا متحيرة جـــــدا

مشاركة غير مقروءةبواسطة متفائلة رغم اليأس » الأربعاء سبتمبر 18, 2013 7:08 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا جالى تنسيقى ع علوم تخصص عام وعايزة ادخل قسم بيولوجى فياريت حد يفيدنى امتى بيتحدد القسم اللى ها ادخله ،
الحاجة التانية انا داخلة علوم حبا ف علم الاحياء ليس إلا ، لكن بالنسبة للشغل فكتير بيقولولى علوم تعب ع الفاضى ، والواحد بيتعب وف الاخر مابيلاقيش شغل مناسب ،ولو لقى فهوا التدريس ف المدارس ،فأنا عايزة اعرف ايه مجالات شغل علوم بيولوجى ؟ وهل شغله مناسب للنساء؟ يعنى مثلا (انا مش حابة اشتغل ف مجال مختلط جدا ) فهل ده موجود ؟
ياريت حد يفيدنى لان كتير بيقترحو عليا احول لغات وترجمة فعايزة احسم امرى قبل ما التحويل يتقفل
loading...
صورة العضو الشخصية
عضو جديد

الشعبة: لسه
الفرقة: اولى
مشاركة غير مقروءةبواسطة Ahmed Ezz » الأربعاء سبتمبر 18, 2013 8:03 pm

تحديد الأقسام بيكون في أول سنة في بداية الدراسة على النحو التالي
كيمياء
بيولوجي
جيولوجي
فيزياء ورياضة

قسم البيولوجي هو أجمل قسم في كلية العلوم خاصة تخصص الميكروبيولوجي لإنك بعد التخرج تقدري تفتحي معمل تحاليل كمان بيكون ليكي فرصة العمل في مجال الرقابة الصحية على الأغذية
دا غير ان القسم سهل والدراسة فيه ممتعة جدا

التخصص بيكون تدريجي كل سنة
في سنة تانية بيكون على النحو التالي
بيولوجي/ كيمياء
بيولوجي خاص

وفي سنة تالتة بيكون التخصص أكتر
وأفضل قسم في البيولوجي هو قسم الميكروبيولوجي لإن هو إللي فيه شغل المعامل والرقابة الصحية على الأغذية
بس شغل المعامل بيحتاج دبلومة سنة بعد التخرج وبيترفع قضية على وزارة الصحة عشان يسمحو بتصريح لفتح المعمل (إجراء روتيني )

دا رابط لموقع كلية العلوم جامعة الأزهر بيوضح أقسام الكلية
http://www.science-union.com/dpartments.html

وربنا يوفقك ويكتبلك الخير
صورة العضو الشخصية
عضو جديد

مشاركة غير مقروءةبواسطة Ahmed Ezz » الخميس سبتمبر 19, 2013 12:29 am

ولغات وترجمة حلوة جدا برضه ودراستها أسهل وضغط أقل من حيث الحضور وكدا
دراسة اللغات شيء مميز خاصة لو هتختاري لغة قوية غير الإنجليزي زي اللغة الأسبانية لإنها اللغة التانية في العالم وهي اللغة الرسمية ل 21 دولة فدراستها هيكون شيء مميز على مستوى الشغل وعلى المستوى الشخصي كإستخدامها في الدعوة
عموما استخيري ربنا وسواء علوم بيولوجيا أو لغات وترجمة الإتنين كويسين والإختيار يتوقف على ميولك وتحملك لظروف الدراسة من حيث الحضور والغياب وشغل العملي والتفرغ للدراسة

ربنا يوفقك وييسر أمرك
صورة العضو الشخصية
عضو جديد

مشاركة غير مقروءةبواسطة blackbee0045 » الأحد أكتوبر 19, 2014 8:15 am

انا جالى تنسيقى ع علوم تخصص عام وعايزة ادخل قسم بيولوجى فياريت حد يفيدنى امتى بيتحدد القسم اللى ها ادخله ،
الحاجة التانية انا داخلة علوم حبا ف علم الاحياء ليس إلا ، لكن بالنسبة للشغل فكتير بيقولولى علوم تعب ع الفاضى ، والواحد بيتعب وف الاخر مابيلاقيش شغل مناسب ،ولو لقى فهوا التدريس ف المدارس ،فأنا عايزة اعرف ايه مجالات شغل علوم بيولوجى ؟ وهل شغله مناسب للنساء؟ يعنى مثلا (انا مش حابة اشتغل ف مجال مختلط جدا ) فهل ده موجود ؟
Get free demos forredhat practice test - braindumps exam and mcts exam withPMI guaranteed success. Our best quality University of Colorado at Boulder prepares you well before appearing in the final exams of University ofThe Cooper Union for the Advancement of Science & Art
صورة العضو الشخصية
عضو جديد

مشاركة غير مقروءةبواسطة blackbee0045 » الأحد أكتوبر 19, 2014 8:15 am

Get free demos forredhat practice test - braindumps exam and mcts exam withPMI guaranteed success. Our best quality University of Colorado at Boulder prepares you well before appearing in the final exams of University ofThe Cooper Union for the Advancement of Science & Art
صورة العضو الشخصية
عضو جديد

الموجودون الآن

المستخدمون المتصفحون لهذا المنتدى: Tbot و 4 زائر/زوار

العودة إلى منتدى الفرقة الأولى